BASEN
KONFERENCEN
2025
NÅR BØRN OG UNGE SIGER NEJ – OM KRAVUNDGÅENDE ADFÆRD OG MOTIVATION
DATO: FREDAG, DEN 28. marts 2025
STED: HOTEL NYBORG STRAND
Louise Klinge og Svend Brinkmann er hovedtalerne på dette års konference
TILMELDING
Basen konferencen 2025 er for fagprofessionelle, der arbejder med kravundgående adfærd og motivation blandt børn og unge.
Konferencen finder sted fredag den 28. marts hvor Hotel Nyborg Strand danner rammen om dagens mange faglige oplæg. Der er et begrænset antal pladser, så sørg for at købe dine billetter i god tid.
Hovedtalerne på dette års konference er Louise Klinge og Svend Brinkmann. Derudover kan du vælge mellem oplæg med ni forskellige fagpersoner, som alle deler ud af deres viden og erfaring med børn og unge med kravundgående adfærd.
Early Entry Pris frem til 15 dec: 2.150,- Herefter 2.400,-
om konferencen
Hvad er Basen Konferencen?
Basen Konferencen er en 1-dags konference, der i år sætter fokus på kravundgående adfærd og motivation blandt børn og unge. Formålet med konferencen er at forsyne fagprofessionelle med den nyeste viden og konkrete værktøjer, så vi sammen kan forbedre kvaliteten af vores professionelle arbejde og opnå bedre resultater for de børn og unge, vi arbejder med.
Børn og unges trivsel er et højaktuelt emne. Mistrivslen er steget markant de seneste år og flere børn og unge oplever psykisk belastning som følge af skolegang. Basen ønsker at tage del i ansvaret for at sikre alle børn en tryg og sund opvækst. Vi samler den seneste viden og deler vores 27 års erfaring inden for specialiseret arbejde med psykisk sårbare børn og unge.
Vi er stolte af at have etableret Basen Konferencen som en værdifuld begivenhed, hvor fagfolk mødes for at lære, dele og inspirere hinanden. Vi tror på, at vi sammen kan skabe en positiv indvirkning på arbejdet med børn og unge.
Oplæg
Workshops, Videnssessioner og Refleksionsgrupper
-
Hovedtaler
Svend Brinkmann -
Hovedtaler
Louise Klinge -
Workshop
Når vores elevers nedsatte interoceptive registrering står i vejen for trivsel og udvikling. -
Videnssession
Engagerende undervisning -
Videnssession
Når børn med autisme trækker sig og undviger krav, fortæller de os en masse -
Videnssession
Videns session: Stil krav til din supervision og styrk din egen faglige sikkerhed og motivation -
Workshop
Matematik i skolen - hvorfor er det så svært? Perspektiver fra Japan -
Workshop
Undervisningen på trods af udfordringer og diagnoser
PROGRAM
Det kan du opleve på Basen Konferencen
Basen Konferencen 2025 er din mulighed for at dykke ned i det professionelle arbejde med børn og unge med kravundgående adfærd. Vi har skabt et program, der giver dig mulighed for at udforske, lære og udveksle erfaringer med førende eksperter og kolleger på området.
Ved konferencens første hovedoplæg gør børne- og skoleforsker og medlem af Børnerådet, Louise Klinge, os klogere på børn og unges grundlæggende behov. På baggrund af tværvidenskabelig forskning konkluderer Louise Klinge, at alle børn og unge har brug for at få støttet seks grundlæggende behov for at trives og udvikle sig. Til oplægget fortæller hun om behovene for sundhed, tryghed, autonomi, kompetence, samhørighed og for at bidrage – og hvad det indebærer for indretningen af børns skoleliv, hvor behovene skal kommes i møde., at alle børn og unge har brug for at få støttet. Samtidig forklarer hun sammenhængen mellem de grundlæggende behov og nogle børns kravafvisende adfærd og lave motivation.
Konferencens andet hovedoplæg leveres af professor i psykologi og forfatter Svend Brinkmann. Svend taler om, at vi bevidner noget, der ligner en epidemisk eksplosion i de psykiatriske diagnosers udbredelse for både børn og unge. I løbet af et år vil cirka 25 procent af befolkningen kunne få mindst én psykiatrisk diagnose, og det er aktuelt mere end hver syvende, der har en eller flere diagnoser som 17-årig. Hvordan forklares denne udvikling? Er mennesker sygere og mere afvigende end før? Eller har vores begreber om sygdom og sundhed ændret sig, så vi er blevet mere tilbøjelige til at diagnosticere og forstå vores problemer i lyset af det psykiatrisk-diagnostiske sprog? Hvad sker der med et samfund og dets børn, når problemer i stigende grad anskues gennem diagnosernes optik? Og hvordan skal professionelle forholde sig til udviklingen? Med udgangspunkt i disse spørgsmål vil Svend Brinkmann stille skarpt på diagnosernes betydning i dag, og særligt fokusere på nye kategorier som kravundgående adfærd.
Ud over de to hovedoplæg, vil du kunne høre om aktuelle, faglige temaer på konferencens workshops, videnssessioner og refleksionsgrupper. Du kan blandt andet høre Christina Sommer tale om børn og unge med autisme og kravundgående adfærd. Lotte Hedegaard Sørensen giver redskaber til engagerende undervisning og Ph.d. Jacob Bahn taler om hvorfor matematik er så svært, og om perspektiver og inspiration fra undervisning i Japan. Benedicte Schilling guider dig til at stille krav til din supervision for at styrke din egen faglige sikkerhed og motivation, og Gitte Lai Højmose faciliterer reflektionsgruppe med et tværfagligt blik på den unges nej. Ergoterapeut Kia Ehlers gør os klogere på nedsat interoceptiv registrering blandt elever og Louise Tripp giver os et indblik i PDA profilens særlige kendetegn og kerneproblemer.
Konferencens oplæg og videns sessioner vil lade dig udforske nye metoder og tilgange, mens du får mulighed for at møde og udveksle ideer med førende eksperter. Du vil få adgang til en skattekiste af viden og erfaring, der kan styrke dit arbejde med mulighed for dialog og erfaringsudveksling med andre fagprofessionelle.
09.00-09.30 | Morgenmad |
09.30-09.40 | Velkommen |
09.40-10.45 | Hovedtaler I: Louise Klinge, børne- og skoleforsker, medlem af Børnerådet |
10.45-11.00 | Pause |
11.00-12.00 | 1. runde sessioner (8 forskellige) |
12.00-13.00 | Frokost |
13.00-14.00 | 2. runde sessioner (8 forskellige) |
14.00-14.30 | Kaffe og kage |
14.30-15.30 | Hovedtaler II: Svend Brinkmann, professor i psykologi, forfatter |
15.30-15.45 | Tak for i dag |
Basen konferencens hovedtalere 2025
Louise Klinge, børne- og skoleforsker, leder af Eduk og medlem af Børnerådet
På baggrund af empirisk og teoretisk forskning konkluderer Louise Klinge, at alle børn og unge har brug for at få støttet seks grundlæggende behov for at trives og udvikle sig. Til oplægget fortæller hun om behovene for sundhed, tryghed, autonomi, kompetence, samhørighed og for at bidrage – og hvad det indebærer for indretningen af børns skoleliv, hvor behovene skal kommes i møde., at alle børn og unge har brug for at få støttet. Samtidig forklarer hun sammenhængen mellem de grundlæggende behov og nogle børns kravafvisende adfærd og lave motivation.
Svend Brinkmann, Professor i psykologi, forfatter
Vi bevidner noget, der ligner en epidemisk eksplosion i de psykiatriske diagnosers udbredelse for både børn og unge. I løbet af et år vil cirka 25 procent af befolkningen kunne få mindst én psykiatrisk diagnose, og det er aktuelt mere end hver syvende, der har en eller flere diagnoser som 17-årig. Hvordan forklares denne udvikling? Er mennesker sygere og mere afvigende end før? Eller har vores begreber om sygdom og sundhed ændret sig, så vi er blevet mere tilbøjelige til at diagnosticere og forstå vores problemer i lyset af det psykiatrisk-diagnostiske sprog? Hvad sker der med et samfund og dets børn, når problemer i stigende grad anskues gennem diagnosernes optik? Og hvordan skal professionelle forholde sig til udviklingen? Med udgangspunkt i disse spørgsmål vil Svend Brinkmann stille skarpt på diagnosernes betydning i dag og særligt fokusere på nye kategorier som kravundgående adfærd.
SESSIONER
*Hver deltager vælger 2 stk. ved tilmelding til konferencen
Videns session: Matematik i skolen – hvorfor er det så svært? Perspektiver fra Japan.
v. Jacob Bahn, Ph.d. i matematikkens didaktik
Japanske elevers konsistent høje resultater skyldes ikke disciplin, diktat og udenadslære men en veludviklet praksis, der både tager højde for, hvordan matematik ’bedst’ kan læres, og hvordan børn og unge tænker. Denne praksis og den viden, der ligger bag, er udviklet gennem årtiers systematiske studier af, dels hvad der bedst kan hjælpe elever til at lære matematik, dels hvad der bedst kan hjælpe lærere til at undervise på en måde, der bygger på dette. Med relevans for Basen kan man sige, at hvor vi i Danmark stiller store krav til eleverne, stiller man i Japan store krav til lærerne. Til gengæld får lærerne langt bedre støtte til at indfri de større krav. De japanske studier og udviklinger bygger direkte på vesterlandske idealer – idealer, vi selv stadig kæmper med at implementere. Deltagerne introduceres til principperne bag nutidig japansk matematikundervisning, hvordan den er blevet udviklet og hvilken hjælp japanske lærere får til at undervise og udvikle deres egen praksis. Undervejs præsenteres bl.a. hemmeligheden bag japanernes succes: De tre komponenter, der tilsammen udgør deres ‘powertool’. Igennem oplægget bruges de japanske erfaringer og praksisser som spejl på vores egen matematikundervisning. Hvorfor er der så mange danske elever, der får så lidt ud af undervisningen? Så få, der bliver rigtigt dygtige? Og så mange, der udvikler negative forhold til og aversioner mod matematik? Det japanske eksempel kan ikke belyse alt ved dansk matematikundervisning, men det tilbyder mange relevante – og overraskende – perspektiver.
Videns session: Stil krav til din supervision og styrk din egen faglige sikkerhed og motivation!
v. Benedicte Schilling, cand. psych., akkrediteret supervisor, forfatter
Er du pædagogisk personale og ønsker at blive bedre til at håndtere børn og unge, der udviser kravundgående adfærd eller mangler motivation? Deltag i dette oplæg, hvor vi fokuserer på, hvordan du – sammen med din supervisor – kan rammesætte din supervision med klare mål, roller og samarbejdsstrukturer, som sikrer en optimeret opgaveløsning og målbare resultater.
Med disse værktøjer vil din supervision ikke blot blive skræddersyet til dine behov, men også komme de børn til gavn, som du arbejder med, og ønsker at støtte i deres udvikling. Du vil forlade oplægget med en tydelig forståelse af, hvordan du aktivt kan rammesætte din supervision, så du opnår den faglige sikkerhed og parathed, der gør dig i stand til at inspirere, motivere og støtte børn og unge på deres vej.
Videns session: Når børn med autisme trækker sig og undviger krav, fortæller de os en masse.
v. Christina Sommer, Psykologisk og pædagogisk konsulent
Når børn med autisme trækker sig og undviger krav, viser de os at de prøver at beskytte sig selv fra et miljø som ikke giver mening for dem eller bliver for svært at være i. Vi kan som fagpersoner komme til at have et for ensidigt et blik på deres adfærd, og tolke adfærden som uhensigtsmæssig. Vi kan også komme til at fokusere for meget på hvad barnet har svært ved, fremfor at kigge på barnets styrker, dets behov og finde frem til hvad der egentlig giver mening for barnet. Vi kan også helt glemme at stille os selv det vigtige spørgsmål; Hvad er det som bliver svært for mig/os, når vi skal hjælpe børn som fremstår meget kravafvisende og hvad har vi selv brug for hjælp til for at hjælpe børnene? Når vi kigger dybt ind i autismens kerne, er der mange gode grunde til at sige nej og trække sig tilbage fra skolerne og de forskellige sociale rum som børnene tilbydes. Så hvordan bliver vi klogere på hvad det enkelte barn prøver at sige med sit nej, og med sin vægrende adfærd? Og hvilke ting skal vi have blik for når vi forsøger at skabe meningsfulde og trygge rum for børnene?
Videns session: Engagerende undervisning
v. Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor, ph.d.
Lotte fokuserer i sin videns session på, hvordan skolen og undervisningen kan komme forskellige børn i møde på forskellige måder. Nogle børn trives ikke i skolen. Vi kan forstå børnenes manglende lyst til at deltage i skolen på ’en passende måde’, som et problem i børnene. VI sætter ind med individrettede tilgange. Vi kan også fokusere på at skabe de bedste betingelser for skolen, for lærere og for børn, sådan at flere børn genfinder glæden og motivationen til deres skoleliv. Hvad er det at lave en skolekultur, der er inviterende, hvordan udvikler vi undervisning, så flere børn bliver aktive og deltagende og endelig, hvordan inddrager vi og samarbejder vi med børn om at finde gode svar på de spørgsmål?
Videns-session om PDA -profilen: Når de mindste krav udløser angst
v. Louise Sandholdt Tripp, autoriseret psykolog
Personer med PDA er ekstremt pressede af og følsomme overfor andres krav og forventninger til dem, da de oplever en angstreaktion og en følelse af tab af kontrol, i mødet med disse. Almindelige hverdagskrav som for eksempel at børste tænder, sidde på sin plads eller møde til tiden i skolen kan i sig selv udløse angst. For at undgå denne angst forsøger personen sig med undvigende, dominerende og kontrollerende adfærd. Dette bliver dog ofte mistolket i miljøet som trodsighed, opsætsighed, manglende opdragelse eller grænsesætning, selvom det i virkeligheden er angsten og et ofte lavt selvværd, der er styrende for adfærden.
I denne videnssession gives en introduktion til PDA profilens særlige kendetegn og kerneproblemer, ligesom der gives en kort indføring i de særlige tilgange til at håndtere og forebygge kravundgående adfærd og konflikter ved børn med PDA.
Workshop: Når vores elevers nedsatte eller uklare interoceptive registrering står i vejen for trivsel og udvikling.
v. Kia Ehlers, Ergoterapeut
Det er svært at gennemføre en hel skoledag uden mad, drikke, toiletbesøg og hvis man samtidig ikke har sovet i et døgn. Elever med anderledes, ujævn eller nedsat interoceptiv registrering har svært ved at mærke og handle på deres basale behov. De har mistet den intuitive ”indre fornemmelse” for hvad deres deres krops signaler betyder, og registrerer ikke på samme måde deres behov som træthed, sult, tørst eller trang til at gå på toilettet, som vi andre tager for givet.
Denne workshop dykker ned i, hvordan vi kan forstå og arbejde med vores elevers interoceptive sans, så vi kan støtte dem i at få opfyldt de basale behov, der skal til for at komme i trivsel og udvikling.
Forældrene er de vigtigste samarbejdspartnere når eleven siger NEJ
v. Marie Sønderstrup Falck Hansen, Psykolog Basen, VISO specialist
Når barnets kravkapacitet er nedsat, belaster der ikke kun i skolen, men i høj grad også i hjemmet. Ofte ses belastningen ved for høje krav, primært som reaktioner hvor eleven er tryggest – hjemme hos forældrene. Det bliver derfor ofte forældrene, der i første omgang bærer barnets egen stemme ind i samarbejdet. De forskellige oplevelser af barnets reaktioner, kan let risikere at komplicere samarbejdet mellem forældre og professionelle, hvor der kommer meget på spil.
Denne workshop stiller skarpt på, hvordan vi professionelle kan være med til at sikre, at vi arbejder sammen med forældrene om de mest hensigtsmæssige løsninger til gavn for barnet. Der vil være fokus på hvordan man kan sikre optimale rammer for samarbejdet, med eksempler på gode erfaringer ift. hvad der virker, samt være blik for konkrete opmærksomheder det er værd at have, i kommunikationen med forældrene.
Workshop: Undervisningen på trods af udfordringer og diagnoser
v. Helle Cerelius, Skolefaglig leder BASEN
Som undervisere står vi ofte i en situation, hvor nogle af vores elever, af forskellige årsager, ikke kan deltage i den undervisning som vi har planlagt. Derfor skal vi allerede, når vi forbereder vores undervisning, tage højde for denne kontekst/situation. Ved at gøre dette undgår vi ofte utilsigtede ”hovsa” løsninger og kvalificerer dermed i højere grad vores undervisning. På denne workshop dykker vi ned i værktøjskassen og ser på metoder, rammer og øvrige tiltag som vi kan gøre brug af i undervisningen, for at fremme elevernes deltagelsesmuligheder. Vi kommer til at arbejde med børnesyn, barrierer, struktur, variation, forforståelse, rammer osv.
Reflektionsgruppe: Et tværfagligt blik på den unges NEJ
v. Gitte Lai Højmose, autoriseret psykolog og VISO-specialist hos BASEN
I denne reflektionsgruppe vil vi med et tværfagligt blik se på, hvor og hvordan man kan sætte ind, når et ungt menneske siger nej. Arbejdet vil tage udgangspunkt i en konkret situation og I vil i grupper drøfte forståelsesrammer inden for stress-sårbarhedsmodellen samt drøfte mulige interventioner ud fra jeres faglighed og erfaringer.
Workshop: Hvordan bruger vi leg og bamser til at få børn til at honorere på didaktiske og pædagogiske krav.
v. Line Aistrup, Psykolog, BASEN og Kasper Ewald, behandler/underviser BASEN og VISO specialist
Legen er børns naturlige virksomhed og derfor en tilgang der taler til deres zone for nærmeste udvikling. På Basen har vi erfaring med at inddrage bamser og dukker i narrative tilgange, så vores børn kan indgå i krav uden at blive belastet. Det narrative skaber en eksternaliserende præmis, hvor barnet har mulighed for at udtrykke sig og spejle sin personlighed i bamser, som talerør.
På Basen har vi opstartet ”bamseskoler” for enkelte børn i alderen 9-14 år. Bamserne bliver bro mellem voksne og barn, og kan hjælpe børnene med at deltage i undervisning, motoriktræning eller give udtryk for følelsesregulering.
Workshoppen består af et kort oplæg om psykologisk teori og herefter et indblik i specialpædagogisk praksis med præsentation af konkrete eksempler og erfaringer.
Oplægsholdere
Louise Klinge
Svend Brinkmann
Jacob Bahn
Jacob Bahn er tidligere lærer i matematik (og andre fag), har en Ph.d. i matematikkens didaktik og har arbejdet med matematikdidaktisk udviklingsarbejde som faglig specialkonsulent. Nu Adjunkt ved Københavns Professionshøjskole og viceleder i National Center for Udvikling af Matematikundervisning. Gennem de sidste ca. femten år har han studeret, hvorfor vi i den danske grundskole har så svært ved at hjælpe eleverne til at blive fortrolige med matematik, og hvad der skal til, for at lave om på det.
Benedicte Schilling,
cand. psych,
supervisor, forfatter
Benedicte Schilling
Benedicte har gennem hele sin karriere været med i børne politisk arbejde og var med til at starte Børnetelefonen tilbage i 1987. Hun var derudover med til at få revselsesretten afskaffet, og var med til at etablere børneafdelingen i Psykiatrifonden. Hun var medstifter af Psykologfagligt selskab for supervision i Dansk Psykologforening i 2008, som hun var formand for i de efterfølgende 10 år.
Christina Sommer
Christina er en af de førende specialister indenfor autismeområdet i Danmark, og har et tæt samarbejde med psykiatrien, kommunale og private bosteder, (Special)skoleområdet, behandlingsskoler og kommuner rundt om i hele landet. Christina Sommer medvirkede desuden i TV-Dokumentaren ’De skjulte talenter’, som en ud af to eksperter i serien.
Lotte Hedegaard-Sørensen
Line Aistrup
Line Aistrup er psykolog på Basen.
Line Aistrup
Line Aistrup er psykolog på Basen.
Helle Cerelius,
Skolefaglig leder, BASEN
Helle Cerelius
Helle er uddannet lærer og har undervist siden 2002. Senere PD i læsevejledning, og med erfaring fra både folkeskolen, privatskole, kostskole. Har været pædagogisk konsulent for Røde Kors samt Københavns befæstning, hvor hun har udviklet undervisningsmateriale. Har arbejdet med vejledning og udvikling af undervisning de seneste 12 år.
Gitte Lai Højmose, psykolog og VISO-specialist hos BASEN
Frederikke Skaaning Knage
Marie Falck Hansen
Hendes primære opgaver på Basen er løsning af VISO opgaver samt varetagelse af interne og eksterne uddannelser/kurser.
Marie er særlig optaget af hvordan vi sikrer koordinerede indsatser og en fælles problemforståelse ved skolefravær.
Kasper Ewald
Kasper Ewald er specialpædagog, VISO-specialist, Basen.
Line Aistrup
Line Aistrup er psykolog på Basen.
Hjemmesiden opdateres løbende med de nyeste oplysninger angående Konferencen.
Materiale til Konferencen udsendes på mail en uges tid inden Konferencen. Når du ankommer til Konferencen vil du få udleveret en flyer med dagens program, oplægsholdere og de forskellige temaer. Derudover vil du få tildelt et navneskilt, som fungerer som din billet til Konferencen.
For spørgsmål vedrørende konferencen:
Basen Konferencen
Mail: Konference@basen.dk
Pris: 2.250,- Prisen dækker hele Konferencen inkl. deltagelse i oplæg, garderobe og måltider i løbet af konferencen.
Eventuelle køb i baren vil være for egen regning.
Tilmelding til Konferencen og de specifikke oplæg sker via linket her: Tilmeld.
Vi udbyder 9 forskellige oplæg af to runder, således 18 oplæg i alt. Disse oplæg er inddelt i tre kategorier – 3 Workshop, 3 Videnssession, og 3 Refleksionsgrupper. Du tilmelder dig to oplæg i alt (et oplæg i runde et og et oplæg i runde to) ud fra de tre kategorier.
Tilmelding er først-til-mølle-princip, da der er begrænset deltagerantal på 140 deltager i alt. Tilmeldingerne registreres i den rækkefælge de modtages og det samme gælder tilmelding til oplæg, da der maks. kan være 20 deltagere på hvert oplæg. Så tilmeld dig allerede i dag, så du sikrer dig en plads på dit ønskede oplæg.
Spar 11% på Konferencen
Du kan spare 11% og deltage i Konferencen for blot 1.995 kr., hvis du tilmelder dig inden den 16. januar.
Betaling
Ønsker du at betale via elektronisk faktura sendes en mail til Konferencen@basen.dk med oplysninger på deltagere, navn, adresse og kontaktinfo på betaler, samt EAN nummer. Vi gør opmærksom på at tilmelding ved betaling via faktura først registreres endeligt, når fakturaen er betalt.
Vi forbeholder os ret til at ændre i programmet eksempelvis ved afbud fra en oplægsholder eller i det tilfælde at en workshop skulle opnå 10 eller færre deltagere.
Basen Konferencen 2024 finder sted fredag den 5. april 2024 fra kl. 9:00-16:00 på Hotel Nyborg Strand.
Adresse
Østerøvej 2
5800 Nyborg
6515 0551
Transport
Nærmeste togstation er Nyborg Station – beliggende 1,1 km. fra hotellet.
– København: ca. 1 t. 15. min fra Københavns Hovedbanegård.
– Århus: ca. 2 t. 10. min fra Aarhus Banegård. Ved nogle afgange skal man skifte tog i Odense og tage et IC-tog mod Østerport station og stå af på Nyborg station, denne rejse vil tage ca. 2 t. 15. Min.
– Odense: ca. 15 min. fra Odense Station.
Taxabestilling – kontakt receptionen på tlf. (+45) 65 31 31 31
Parkering og opladning af elbiler
På Hotel Nyborg Strand er der 600 gratis p-parkeringspladser og 8 ladestandere.
Overnatning
Ønskes overnatning på Hotel Nyborg Strand i forbindelse med Konferencen, kan du kontakte hotellet og høre om mulighederne for overnatning her:
Telefon: +45 65 31 31 31
E-mail: nyborgstrand@nyborgstrand.dk
Website: Nyborg Strand – Velkommen til hele Danmarks mødested